entriesaboutchatlinks

Monday, May 3, 2010
apa itu mengumpat? @ 3:32 PM

Mengumpat ialah::::::
Mengumpat ialah menceritakan atau menyebut keburukan
atau kekurangan seseorang kepada orang lain

Bergosip ialah:::::::
Gosip adalah sebuah cara penyebaran berita dari mulut ke mulut dan informasi yang disampaikan berupa rumor atau informasi rahasia/pribadi. Gossip sering disalahartikan dengan rumor yaitu informasi yang tidak memiliki data dan fakta yang valid. Sebabnya penyebaran rumor biasanya dilakukan lewat media gossip.


Mengumpat and gosip ni kat mana2 pun ade
baek kat masjid pon ade
nk menghadap allah pun berani nak mengumpat ye?
apalah..tu dia..people now adays laa
i pun duntknow lahh haii


Mengumpat atau menyebut kejelekan orang lain atau ghaibah adalah dilarang oleh Allah s.w.t. Begitu juga mengumpat adalah termasuk di antara bencana-bencana lidah yang sangat bahaya selain dari perbuatan dusta. 

Firman Allah s.w.t yang bermaksud : "Dan janganlah setengah kamu mengumpat setengah yang lain. Adakah seseorang kamu suka makan daging saudaranya yang telah mati, tentu sekali kamu benci memakannya. Bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
(Surah al-Hujarat ayat 12)
ini lagi satu masalah kat sekolah
kenapa semua orang suka je jage tepikaian orang?

Bila susah je
pandai dtg kat orang mintak tolong
plezzzz...plezzz..tlg lah aku!pika..tolong aku pika..
bila senang
aku pun dorang menyampah nak pandang
(aku paling benci org mcm tu)
Allah saja yg tahu dalam hati ni apa aku rasa
Subhannallah la
tipu sangatlah bila aku kata aku tak sakit hati
yang peliknya
bila tengok orang senang sikitje
mula lah ade ceritanya
"Memanglah dia macam tu
diakan anak orang kaya"
..
..
..
nak aja aku cili cilikan mulot korang tu!
dalam hati aku bergerutu

nak aje aku jawab!
"Alhamdulillah..aku mmg ank org kaya..tapi
Allah yg tentukan dah rezeki aku..
suke korang je nk mengumpat..
tak takut dosa ke?
sebab Allah bagi ayah aku rezeki..aku ucap Alhamdulillah laa..
tau la bapak ko 2 bkn boss besar mcm bapak aku yg kerja kuat utk 
besarkan aku jugak"..

kat sekolah pun dah belajar agama
tentang dosa
agaknye telinga pekak ke hapa tah
masa tengah belajar tu
tak masuk dalam pale hotak agak nye
dosa-dosa besar mengumpat:
AKIBAT mengumpat dan memfitnah
 Dibenci dan dipandang hina oleh orang lain
Berlaku pergaduhan dan permusuhan
 Masyarakat Islam akan mundur
 Masyarakat berpecah belah dan perpaduan
terhalang
 Hidup menderita di dunia dan diakhirat
hidup aku
aku punya suka lah cara aku
kau yg tak sedar diri
tau apa?
mengumpat orang aje
kau duduk la kat kampong sampai bila bila
sbb yg selalu mengumpat ni
orang kampong
perangai kuno yg tak sudah2
2 la
bila dah mengumpat aje kerja
hapah haram pun tak tau
bila masuk bandar besar
jadi kera bodoh yg tak tahu apa2
Allahhuakbar
aku pun tak tau lah nak kata apa
bak kata ustaz mad nor
muka da la mcm tempe terendam dalam parit
ada hati nak mengumpat aku lagi


mengumpat lah intan payung baju hujan
aku yg dapat pahala
justeru aku ucapkan Alhamdulillah
moga dosa kalian bertambah dan 
pahala aku meningkat ye!
mengumpat lah lagi selagi korang tak mampos mampos ye!


bila org yg di umpatkan da masuk kubur mcm
mn nk mintak maaf?
(org yg mengumpatlah kene azab dengan api neraka)
aku takut
kau takut?
jawab lah sendiri
tepuk dada tanya iman!


sekian..
di tujukan kepada org kuno yg suka
mengumpat!
binatang tu pon lagi baik dr korang..